De grootste bootlift van Europa in Strépy-Thieu.

Je bent meteen onder de indruk van de grootte, en met reden: deze indrukwekkende betonnen kolos steekt 102 meter boven de grond uit en het bovenste gedeelte is zo groot als een voetbalveld! Komend vanaf de snelweg E19-E42 richting Bergen, rijst het als een enorme zwarte paddenstoel op uit de hoogten van Havré. Als je aankomt, is hij overal: de kabelbaan van Strépy-Thieu kijkt uit over het Canal du Centre en de regio.

Wat is het doel van een kabelbaan?

Op het einde van de Tweede Wereldoorlog leek het noodzakelijk om het netwerk van Belgische waterwegen op een uniforme manier te ontwikkelen en werken uit te voeren op het Canal du Centre om de capaciteit ervan te verhogen tot 1.350 ton. De transportcapaciteit van binnenschepen was op dat moment beperkt tot 300 ton. Bovendien adviseerde de Europese Conferentie van Ministers van Transport in 1957 om de kanalen aan te passen tot een laadvermogen van 1350 ton. Het bouwproject Strépy-Thieu is de laatste fase in dit programma van werken aan het Belgische waterwegennet. Het is van groot strategisch belang op Europees niveau omdat het de Schelde- en Maasbekkens, alsook de haven en de regio van Duinkerke en het Rijnbekken met elkaar zal verbinden.

Een rivierstructuur die getuigt van de Belgische ingenieursgeest

Op het eerste gezicht word je overweldigd door het indrukwekkende uiterlijk. Maar je moet eerst een voet binnen zetten om bij de kassa te komen... en dan naar binnen klimmen om het panoramische uitzicht en het interpretatiecentrum "Waterwegen van gisteren, vandaag en morgen " te bekijken . De eerste sensatie wordt snel vervangen door bewondering zodra je naar buiten kijkt of naar het hart van de lift, met zijn stalen kabels, radertjes en prachtige machines. "Technologie ten dienste van de mensheid, eenvoudig, mooi en efficiënt", zeg je tegen jezelf.

Bouw van de kabelbaan

Na verschillende jaren van studies werd in februari 1982 begonnen met de bouw van de kabelbaan Strépy-Thieu, de enige in zijn soort ter wereld. 20 jaar later, op 30 augustus 2002, werd de 12 km lange verbinding met het kanaal, die volledig nieuw is en doorgetrokken tot de grens tussen de gemeenten Roeulx (Thieu) en La Louvière (Strépy-Bracquegnies), opengesteld voor het rivierverkeer.

De lift is 102 m hoog en 135 m lang. Hij kan een hoogteverschil van 73,15 m overbruggen en vervangt in zijn eentje de vier hydraulische liften op het historische Canal du Centre en twee sluizen. Hij voldoet aan de eisen van de huidige en toekomstige commerciële scheepvaart.

De kanaalbrug van Sart au Rœulx

De kanaalbrug Sart du Roeulx is de laatste fase in het bouwprogramma. Dit 498 m lange bouwwerk, ondersteund door 28 pijlers van gewapend beton, overspant een verkeersknooppunt. Het "verwelkomt" automobilisten bij het binnenrijden van La Louvière, zonder ze te verpletteren. Het betonnen aquaduct werd gebouwd met de duwmethode: niet minder dan 65.000 ton materiaal werd verplaatst met behulp van krachtige hydraulische vijzels. Op deze manier werd de rivierverbinding voltooid op 2 september 2002, waarmee een nieuw record werd gevestigd (bekroond in de categorie "uitzonderlijke constructies" van de Internationale Federatie van Beton - FIB in Osaka in 2003).

Een emblematische site

De brug ligt tussen twee gemeenten: Strépy-Bracquegnies en Thieu. Strépy-Bracquegnies fuseerde met de andere tien gemeenten tot de grotere gemeente La Louvière in 1977, terwijl Thieu deel uitmaakt van de stad Le Rœulx. Strépy-Thieu wordt daarom niet weergegeven op de kaarten. De plaats die in het adres wordt aangegeven is Thieu.